tisdag 16 november 2010

Träning med instruktör!

Jag har konstant dialog med mina vänner om hundträning och vardagslydnad. Ingela är väl den som kanske får flest frågor i nuläget då hon har erfarenhet av jakten, allt därikring och Vorsteh, det är gott att ha henne att tjata med!

I dag tränade jag för Sigrid som är en god vän till Ingela. Vi har träffats många gånger förr framförallt när jag jobbade på Brukshundcenter. Sigrid har egen uppfödning av Weimaraner och även hon lång erfarenhet av jaktträning, jaktprov och praktisk jakt.

En av de saker jag kapitalt misslyckats med tidigare med Zting är stadga, han kan inte sitta still många minuter innan det kryper i rumpan och han "ska bara"... Jag har alltid varit fullt medveten om detta men inte kommit på vart problematiken ligger men i dag fick jag en "ahaupplevelse" kan vi säga när jag ser och hör mig själv tjata och be Skoja om att sitta still. Det är skönt att komma från en träning och misslyckas för nu har jag fått med mig något att bita i ;)

Många andra braattgörasaker har jag även fått med men framförallt är stadgan det jag själv är sämst på, nu kanske jag kan komma framåt och få en lyckig hund som förstår vad jag vill!

Fotade så många fina bilder i solskenet på Skoja i dag men upptäckte att det inte fanns något minneskort i kameran, suck...

Inga kommentarer: